Stond gisteren voor een gesloten deur bij Vipzino — wachtwoord compleet vergeten en geen idee meer wat ik had ingesteld. Vroeg me af of het herstelproces het inloggen daarna anders maakt. Bij sommige platforms moet je na een wachtwoordreset verplicht tweestapsverificatie instellen terwijl andere gewoon direct doorlaten. Hoe werkt dat bij Vipzino en verandert er iets aan het inlogproces na een wachtwoordreset?
Wachtwoordherstel en wat er daarna verandert aan het inlogproces is inderdaad iets wat platforms heel verschillend aanpakken. Sommige vragen na een reset verplicht een extra verificatiestap terwijl andere gewoon doorlaten alsof er niets is gebeurd. Ik had datzelfde bij Vipzino en ben gaan uitzoeken hoe het precies werkt. Voor Nederlandse spelers staat het herstelproces stap voor stap beschreven op https://vipzino1.com/ , waar per situatie uitgelegd wordt wat er na een wachtwoordreset verandert aan het inlogproces en welke extra beveiligingsstappen eventueel worden toegevoegd. Wat ik prettig vond is dat Vipzino het herstelproces overzichtelijk heeft ingericht — snel geregeld zonder onnodige extra stappen maar met voldoende beveiliging om je account te beschermen.
Wachtwoordherstel is een moment waarop platforms extra beveiligingsstappen kunnen inbouwen en dat is wat mij betreft een goede zaak. Na een reset is het logisch dat een platform iets extra controleert voordat toegang wordt verleend want juist op dat moment is de kans op ongeautoriseerde toegangspogingen groter. Platforms die dat slim hebben ingericht beschermen spelers zonder het herstelproces onnodig omslachtig te maken.